lauantai 14. huhtikuuta 2012

Kotiin 5.4.

Singapore Sling ja lentoon.. Reitti onkin tuntuisa. Hanoi-Frankfurt-Varsova-Helsinki-koti...

Halongilta Hanoihin taittui matka minibussissa.. 3 tuntia matka-aikaa ei ollut paljoa.. kertapysähdys ja sitten taas kohti Hanoita.. moottoritieosuus oli iltapäiväruuhkassa melko tukkoinen.. kuski harrasti kaupunkisuunnistusta ja siirtyi sivukaduille.. sieltä sitten pienen katusurffailun jälkeen keula kohti Hanoin vanhaa kaupunkia.. Dinh Tien Hoang kadulla noin kilomertin päässä tavoittelemastamme lentoaseman bussipysäkistä loppui taival.. mikäs siinä.. kättelimme kuskin ja matkassamme olleen vietnamilaisen . vielä viimehetken karttaharjoitukset.. tarkistimme kartalle missä tarkalleen olemme... Hanoin Old Quarter on eksyttävän sokkeloinen. Onneksi kävelyreittimme kulki Hoam Kiem järven laitamia.. Samoja katuja joita olimme tutkailleet jo vuotta aiemmin.. Reppu pykälään ja menoksi.. väkeä ja ajoneuvoja oli ruuhkaan asti, mutta aukeni sieltä meillekkin reikää.. Järven rantamille kun tultiin alkoi kadut jo näyttämään tutuilta.. Kävimme lähettämässä korttia samassa postitoimipaikassa kuin edellisvuonnakin. Jarven eteläpäässä ylitimme kadun ja suuntasimme matkailijainfoon.. sieltä antoivat tarkempaa tietoa bussipysäkistä.. Pikku stoppi vielä.. Käytiin jo vuosi sitten löytämässämme Pho kuppilassa nuudeli sopalla... jaksaapa taivaltaaa... Dongit oli melko vähissä, mutta matkainfon tieto siitä, etä bussilippu maksaa noin 30000 dongia (about 1,5 ekee) lämmitti mieltä.. Käteisvarat oli sen verran kortilla, että nostin vielä viimeisen kerran automaatista.. 100 000 dongia.. , eiköhän riitä.. bussipysäkki alueelle kun tultiin.. bussia ei näkynyt, mutta taksin tarjoajia sitäkin enemmän.. pyörimme kuin papu peessä.. alkoi jo hermostuttaa.. Rouva kysyi apteekista.. Toisesta matkatoimistosta.. kaikki viittasi siihen kadulle missä bussin pitäisi lähteä joka 50 min lentoasemalle, mutta  ei siellä mitään bussukkaa näkynyt.. toinen toistaan innokkaampia taksikuskeja kylläkin.. sitten huomasimme kadun toisella puolella pikkubussin.. .. siellä oli tosiaankin se kaivattu.. Kundi sanoi hinnaksi 2 dollaria per pää.... tässä vaiheessa meinasi tulla moka.. polla ei säteilly loppuun saakka .. Jäätiin peippaileen ja miettimään riittäääkö se 100 000 dongia.. olisi riittänyt..mentiin veks.. palattiin takaisin.. selkeesti ärtyneen olonen kyydinjärjestäjä ilmoitti nyt hinnaksi kahdelt matkustajalta 40.. Jessus perkele.. Nyt ne meinaa kusettaa 40 dollaria.. Ei helvetti.. Taas taipaleelle.. hetki pyörittiin kuin se papunen.. tehtiin päätös, että jos ei bussiin kohtuudella päästä tingitään taksi.. Rouva haki pikkusen kassan vahvistusta automaatista ja taas asialle.. Nyt sitten selvesi, kun uudelleen lähdimme sitä ajojärjestyäjää kiusaamaan, että se tarjous oli 40 000 dongia/pää..Ei turhia alettu muistuttamaan, että se valtion matkatoimiston taksa oli 30 000.. Äkkiä sekiinit tiskiin.. Ukot työnsi meidät täpötäyteen bussukkaan ja reput he lupasivat tunkea myös matkaan.. sen verran olin kuumotuksissa, että oli pakko kytätä, ettei ne matkapussukat jää kadulle.. Olivat kyydissä.. Voi Jessus, että oli vaikeeta.. mutta nyt ollaan taas opittu.. tiedetään mistä se bussukan lähtö on.. Saatiin hyvää oppia pään kylmänä pitämisestä.. meinasi muuten homma karata viime hetkellä lapasesta....Oma hermoilu ärsytti ja potutti..
Lentoasemalla saimme rutiinilla hommat järjestykseen, tavarat hihnalle.. ja ittemme kansainväliselle alueelle.. siellä sitten pantiin dongit jonoon.. pohjaksi GiniTonik ja päälle vielä Singapore Sling... Jaksaapahan puolentoista vuorokauden kotimatkan.. Lento ei mennyt kuten alunperin oli kaavailut.. Lot lopetti Varsova-Hanoi lennot joten kotimatka tapahtui Vietnam Airlinesin koneella ensin Frankfurtiin.. Sielä 7 tunnin pakkolepo.. Frankusta LOTin siivillä Varsovan ja sielta sitten Vantaalle.. kohtuu pökkerössä oltiinkin kun Suomen kamaralle päästiin.. Onneksi rouvan siskonmies oli vastassa.. Päästiin espooseen heidän luokseen.. saunaan ja nukkumaan.. seuraavana päivänä sitten hakunilasta meidän työkämpän lähellä olevasta parkkipaikasta oma auto alle.. (onneksi oli akussa varaus pysynyt...käynnistyi kuin palmun alta).. Keula kohti pohjoista. Ylinopeuksia ei turhanpäin tehnyt mieli kokeilla.. pääsiäislauantaina olisi melkoisen varmaa, että jossain puskassa on tutka joka tapauksessa kytiksellä.. Kotimaisemiin saapumisen tunnisti jos ei muusta, niin siitä kun joka peltoaukeella oli pääsiäiskokot loimuamassa.. varsinkin haapajärvi-ylivieska välillä..  Kotona oli paikat kunnossa.. poika oli pitänyt kodista ja koirista huolen.. oli mukava kantaa reissukampeet kotiin.. Sauna lämpiämään ja silleen.. Yhteentoista maltoimme kukkua ja nauttia kotiinpaluusta.. Reissussa on kiva olla.. Kotiin on mukava palata.. Arvostaa taas sitä hyvää mitä täällä on.. systeemit toimii.. sähköä tulee, kraanavesi on juotavaa.. vessa toimii ja ruokaa ei tartte pahemmin epäillä.. ei tartte miettiä jos poliisin näkee, että pitäskö tolle antaa jotain voiteluhynää.. tai meinaako se alkaa jotensakkii kuumottaan.. Taksikuskit ei huutele ja tappele asiakkaista.. (toki ne hinnat on muutenki tapissaan,, ei tartte tapella)... Aamulla oli nautinto herätä omasta sängystä.. Illalla otettiin pakastimesta hirvenlihaa sulamaan.. lihat marinadiin ja tiedossa olisi perisuomalainen ateria.. Vielä hetki kotona olemisen ihanuudesta nautiskelua.. seuraavan reissun suunnittelu pitääkin käynnistää kun on hetken levännyt.. Kunhan ensin pyhäjoesta lähtee jäät.. Pääsee verkottamaan haukea ja ahventa.. lahnankudulta pitää ottaa osansa.. sitten voi laittaa riippumaton sopivasti leppoisaan paikkaan .. ei paahteeseen, ei varjoon.. Paikkaan jossa ajatus lepää, ja mieli lentää.. olisikohan seuraavan reissun suuntana Argentiina.. Patagonian niemimaa voisi olla näkemisen arvoinen paikka.. . HMMMMMM